Jun 30, 2012

Teori Dam Haji



Assalamualaikum. Sayalah Dam Haji [Gambar]


Apa pulak la mamat ni nak merepek?

Sabar wahai kawan dan taulan. Dengar baik-baik ye apa yang saya nak sampaikan. Erm... Maksud saya, baca baik-baik.

Pasti anda semua pernah main permainan yang popular bernama "Dam Haji" kan? Tak? Rasanya yang kata tak tu mungkin baru sahaja nak mengenal dunia kot. :P

Kalau tak tahu, nak cerita la sikit basic pasal dam haji ni. Macam dalam gambar dekat atas tu, yang tu kita panggil papan dam. Kat bawah tu lantai (kot). Cara bermainnya ialah kedua-dua pemain akan menggerakkan buah dam mereka secara menyerong ke hadapan. Aim permainan ni ialah dengan me'makan' semua buah dam lawan lalu kita akan jadi pemenang. Yang menjadi berita gembiranya ialah apabila kita dah sampai di base lawan, kita dapat upgrade buah dam yang biasa menjadi buah dam yang naik haji (begitulah yang dikisahkan). Kenapa perlu naik haji? Apakah tak cukup buah dam yang biasa tu menjalankan tugasnya? Cukup tu memang cukup. Tapi kalau kita lawan dengan budak yang hingusan la. :P. Kalau kita dapat lawan yang sangat bengis dan gangster, adakah kita fikir kita mampu mengalahkan dia dengan mudah? Semudah meludah ke dalam longkang? Dah semestinya tak. Jadi kita akan menggunakan peluang sebaik mungkin untuk naiktarafkan buah dam kita. Supaya apa? Supaya lebih senang nak hadapi lawan kita. Tapi awas! Seribu kali AWAS. Jangan rasa bila kita dah ada Buah Dam Haji (wujud ke term ni?) kita akan confirm menang. Itu mungkin memudahkan lagi kemenangan, tapi ianya tidak menjamin kemenangan. Hakikatnya, kita masih perlu berwaspada dan berhati-hati dalam memikirkan langkah seterusnya yang kita ingin lakukan. Takut takut Buah Dam Haji tu menjadi mangsa akibat kecuaian kita kerana terlalu gembira menyambut gelaran hajinya sampai kita terperangkap dalam jerat musuh.

Jadi apa yang saya ingin relatekan Teori Dam Haji ni kepada kita semua? Sebenarnya ini adalah ilham dari Allah jua yang diinspirasikan daripada perlantikan Dr Morsi (trust him, he's an engineer) dan juga sebuah permainan dam yang saya baru saksikan dengan mata saya sendiri (ceh, dam je pun). Hei, dunia ni boleh jadi sangat menarik kalau kita boleh kaitkan hidup kita walaupun dengan benda yang sekecil-kecil alam sampailah sebesar-besar zarah.

Hakikatnya, dalam hidup ni kita sentiasa berjuang. Berjuang melawan kebatilan, melawan kejahatan, melawan jahiliyyah. Dalam melayari bahtera perjuangan ni, kita perlu mendidik diri kita supaya sentiasa dalam keadaan yang tenang dan sabar. Jangan cepat melenting, nanti orang keliling jadi pening. Apabila kita nampak something tu nampak macam sebuah kemenangan, fikir balik. Adakah itu adalah kemenangan yang sejati? Adakah tugas kita dah selesai jadi boleh pulang ke asrama masing-masing? Tidak. Sama sekali tidak. Malah saya ingin mengajak anda-anda semua supaya fikirkan bahawa kemenangan itu hanyalah menjadi titik tolak bagi suatu permulaan yang baru. Maksudnya setelah kita menang terhadap sesuatu, kita perlu tahu bahawa akan ada cabaran baru yang menanti kita di masa hadapan. Suka sekali saya kaitkan tentang kebangkitan Islam di Mesir. Daripada situ, kita nampak macam kegemilangan Islam tu makin nak tertegak sedikit demi sedikit. Tapi persoalannya, adakah kita hanya mahu duduk goyang perut seperti pemain dam sebentar tadi yang begitu selesa dengan Buah Dam Haji dia? Padahal bila dia menang permainan itu sekalipun, pastinya ada orang lain pula yang akan cabar dia. Lepas tu ada lagi, lepas tu lagi, lepas tu, tu, tu, tu, tu... (ulang sampai anda rasa bosan). Ya, apabila kita menang, sebenarnya kita patut perkemaskan lagi gerak kerja kita, usah lalai dan leka. Kerana ada lagi cabaran baru yang mungkin lebih hebat lagi. Bila kita cuai, kelak mengundang padah. Cuba bayangkan, kalau umat Islam ni memang cepat sangat berpuas hati dengan pencapaian mereka, dah tentu dakwah Rasulullah akan stop hanya di sekitar Tanah Arab sahaja. Tidakkah kita memikirkannya?

Jadi, teruskanlah gerakmu. Usah membeku. Sesungguhnya, objek yang pegun tu akan menyebabkan tiada daya yang dapat dihasilkan. Tak ada kuasa (force). Begitulah menurut Hukum Newton yang berbunyi F=ma.



2 comments:

  1. nice entry...
    tp aku rase dr sekecil2 zarah hingga sebesar2 alam kot...pendapat aku la..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha. betul. hanya nak putar belitkan ayat.
      tapi rasanya sama je maksud. sebesar zarah.

      Delete