Jun 25, 2012

Naruto - Kejahatan Itu Ada Permulaan



Pernah baca cerita Naruto? Erm.. Tengok? Dengar? Semuanya tak? Wah, ini gila! Anda hidup di zaman bilakah? Wahahaha... (erm. kalau betul tak tahu, boleh check dengan tok google)

Ehem. Dulu saya ni pencinta komik dan manga. Agak banyak la komik dan manga yang saya pernah baca. Dan kebanyakannya kemungkinan yang melalaikan dan hanya sekadar untuk gelak tawa (biasalah, zaman jahiliyyah dulu). Tapi tak kurang juga ada komik yang mengajar erti kehidupan pada saya dan mengubah cara saya melihat dunia ini. Dan saya sangat berharap agar ada jiwa-jiwa yang beriman di luar sana yang gemar melukis komik agar menghasilkan komik-komik yang gempak dan menaikkan semangat serta membuatkan masyarakat kembali dahagakan Islam dalam diri mereka. Blogger yang berdakwah dah ramai, novelis yang berdakwah pun ramai. Sekarang nak tunggu penghasil komik yang berdakwah pula, insyaAllah.

Wekk~ [Gambar]
Ok, back to the topic. Sebenarnya saya masih lagi ikut perkembangan kisah Naruto ni dan mungkin akan stop baca manga hanya apabila siri Naruto ini habis. Mungkin. Antara perkara menarik yang saya dapat tangkap hasil pembacaan cerita Naruto ialah setiap orang jahat dalam cerita tu, mesti ada titik tolak sebab kenapa dia jadi jahat. Dia tak lahir terus jadi jahat. Pasti ade permulaan atas setiap perkara jahat yang dilakukan. Dan kisah silam mereka juga diketahui apabila berlaku sedikit borak-borak antarawatak. Kiranya macam nak cerita la macam mana mereka ni boleh jadi jahat.

Selalunya, apabila Naruto berlawan dengan 'orang jahat', dia akan banyak berinteraksi dengan mereka dan pada masa yang sama cuba berdakwah (dakwah = ajak) kepada mereka untuk kembali menjadi baik. Kadang-kadang, walaupun dia tak ajak secara direct, tapi sikap yang dia tunjukkan membuatkan lawannya hormat pada dia. Itu juga mengubah mereka ke arah kebaikan. Yang baca cerita tu tahu la watak-watak yang dah 'insaf' tu. Huhu.

Jadi, nak tekankan kat sini. Setiap orang daripada kita mempunyai background yang berbeza-beza. Cuma, masalah kita ialah apabila nampak seseorang itu 'jahat semacam', kita lebih suka menilai orang itu  berdasarkan diri dia waktu tu, tapi tak berusaha untuk ketahui dengan lebih mendalam, kenapa dia jadi macam tu? Setiap perkara jahat yang seseorang itu lakukan, pastinya ada sebabnya dia buat begitu, jika kita selami kisah silamnya. Apabila kita dengan sewenangnya menilai orang itu tanpa mengenalinya terlebih dahulu, seeloknya kita stop dan berfikir sejenak. Cuba fikir yang positif bahawa sejahat mana dan seteruk mana pun orang tersebut, pastinya ada sesuatu yang boleh membuatkan dia 'insaf'. Ada seorang brader ni dia percaya bahawa setiap hati itu ada kuncinya masing-masing. Kunci inilah yang kita perlu cari untuk membuka hatinya kepada kebenaran. Saya juga turut percaya pada benda yang sama. Jadi, salah satu cara untuk mencari kunci itu ialah mengetahui bentuk kunci yang diperlukan untuk membuka hati tersebut. Nak tahu bentuk kunci tu, kena la selami dulu hati tersebut. Kemudian mungkin kita dapat figure out kunci tersebut.

Nak buka pintu hati, perlu ade kunci [Gambar]

Jadi, sahabatku. Ketahuilah yang sejahat mana pun seseorang itu, dia pernah menjadi bayi seperti kita. Oleh itu, marilah kita sama-sama cari jalan untuk membawa kembali hati bayi dalam diri mereka.

Kenapa bayi? Bukankah bayi itu hatinya suci... =D

Huh? Saya ke? [Gambar]



6 comments:

  1. every sinner has future
    every pious has past

    ReplyDelete
    Replies
    1. Naruto tu kira pious ke ape ek? huhu

      Delete
  2. hahahah.

    no commet :P

    *mngkin boleh disable word verification kot.. senang sikit nk post komen :) cadangan sahaja :)

    ReplyDelete