Jun 1, 2012

Mahu Tapi Tak Mampu?



Awal-awal dah disebut yang tidak ada keraguan
dalam kitab suci ini. [Gambar]
Ahah! Kita bersua lagi. Aritu kata nak bincang macam mana nak berubah kan? Solution dia senang je. Al-Quran. (Muka berwawasan). Sebelum tu, kita kena yakin dengan ayat 2:2 yang Allah dah sebut awal-awal yang tidak ada keraguan dalam Al-Quran ini. Jadi, mari kita rujuk kepada beberapa ayat yang gempak.

“...Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah apa yang ada pada suatu kaum melainkan kaum itu sendiri yang mengubah apa yang ada pada diri mereka... ”
Ar-Ra'd : 11

Betul. Selalunya pakar-pakar motivasi juga akan cakap benda yang sejajar dengan ayat di atas.
"Saya hanya boleh bagi kata-kata nasihat dan dorongan sahaja. Tak guna saya cakap banyak pun kalau anda sendiri tak ada niat untuk berubah. Perubahan tu bermula dari diri anda sendiri. Yang boleh mengubah diri anda adalah diri anda sendiri." Begitulah kata-kata kaunselor dalam melakukan "brainwash" kepada kliennya.

Silapnya kita bila kita keluarkan statement "Allah dah tetapkan aku jadi macam ni. So, tak boleh buat apa dah bro. Dah aku memang macam ni." Mungkin dia sebenarnya mahu tapi rasa tak mampu. Jadi, kita boleh applikasikan ayat di bawah ini.

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya..”
Al-Baqarah :286

Ini satu benda yang kita selalu terlepas pandang. Kita cakap yang kita tak boleh buat sesuatu tu padahal Allah dah bagi kita kata-kata perangsang dalam ayat-ayat cinta-Nya. Kalau kita tengok cerita-cerita yang inspiring, kita boleh lihat yang kata-kata semangat yang diberikan dekat watak utama selalunya hanyalah,

Keratlah perkataan impossible dalam minda kita.
Jadikan ia possible. Yeah!!! [Gambar]
"You can do it! We believe in you!"

Lepas tu watak utama kembali bersemangat dan berkata kepada dirinya,

"That's right! I can do this!"

Ianya hanyalah permainan dalam minda kita. Kita akan menang apabila kita berjaya menghilangkan rasa was-was terhadap diri kita. Yakinlah pada diri kita. Kita boleh berubah kalau kita sendiri yang mahukan perubahan tu. Tak ada istilah tak mampu. Tak ada istilah itu dalam melakukan perubahan pada sikap diri kita.

Bila kita berubah itu, kadangkala kita akan rasa berat dan susah pada awalnya. Tapi tidakkah kita ingat ayatNya macam di bawah ini?

“Maka sesungguhnya selepas kesulitan itu ada kemudahan,
sesungguhnya selepas kesulitan itu ada kemudahan.”
Al-Insyirah: 5-6

Setuju tak? [Gambar]
Ya. Ayat itu memang diulang kerana kita kadang-kadang tak percaya dengan statement itu apabila kita rasa yang kesusahan itu rasa lama sangat. Tapi Allah tidak akan memungkiri janjinya. Dalam ayat di atas pun diulang dua kali untuk memberi keyakinan kepada kita. Eh, bukan ke kemudahan di alam sana pun adalah kemudahan? Jadi, apa salahnya kita bersusah-susah di dunia, supaya kita dapat bersenang-senang di akhirat. (muka memujuk)

Iya. Perubahan itu terletak di tangan anda. Bak kata Encik Celcom, "The power is in your hands".
Sebenarnya banyak lagi ayat-ayat Al-Quran yang boleh dikaitkan untuk mencari jalan untuk kita berubah ke arah lebih baik. Di atas hanyalah sedikit sahaja dari apa yang boleh diaplikasikan dalam kehidupan kita. Kalau kita betul-betul nak berubah, pastinya kita akan bersungguh-sungguh mencari jawapannya, ye tak? (Eh, anda! Cuba baca ni jugak. Harap-harap membantu, insyaAllah.)

Allah dah bagi kita banyak jawapan. Tinggal kita saja yang memilih. Nak ikut jawapan itu ataupun tidak?
Jawapan ada dalam diri kita sendiri.
Nak... atau tak?


No comments:

Post a Comment